SON DAKİKA

9 Ekim 2008 Perşembe

2008 Nobel Edebiyat Ödülü ve Nobel

“ Nobel Invented dynamite, I won't take his blood money   
                                                       Gregory House/House M.D.


2006 yılından, yani Orhan PAMUK Nobel ödülünü aldı alalı herkes tarafından daha bir çok bilinen bir ödül oldu Nobel. Nobel'i almak için "Ermeni Soykırımı"nın kabul edilmesi gerektiğini bir madde sanan insanlar mevcut mesela. Neyse şimdilik Orhan PAMUK ve Nobel başlığını bir kenara koyalım...

Aslında bir mucidin vasiyetinden doğan bu ödüller dünya çapında yıllardır büyük öneme sahip ve sadece edebiyat dalında değil  fizik, kimya, tıp veya fizyoloji, barışa hizmet ve -1969 yılından itibaren de İsveç Bankası'nın göz yaşartıcı düşünceliliğiyle- İktisat dallarında da verilmekte. Aslına bakarsanız dinamitin mucidi olan Alfred Nobel'in savaşan ülkelere sattığı dinamitlerden kazandığı parayı vasiyetiyle böyle bir şey için bırakması, bir çeşit günah çıkarmaktan başka bir şey değil. Hatta Vasiyet'in,n Türkçesi Vikipedi de bulunmakta ve aşağıdaki gibi bir şey: (Burada da aldığım sayfanın linki var) 


 Ardımdan bıraktığım gayrimenkulümün ve servetimin tamamı, aşağıdaki şekilde dağıtılacaktır. Kapital, emniyetli bir şekilde Fon'da toplanmalıdır. Bu fon'un geliri her yıl İnsanlığa en büyük hizmeti yapan kişilere dağıtılmalıdır. Bu gelir beş ana bölüme ayrılmalı ve aşağıdaki şekilde dağıtılmalıdır. Bir kısım fizik sahasında en büyük keşfi yapan kişiye verilmelidir. Bir kısım kimya sahasında en büyük keşfi yapan kişiye verilmelidir. Bir kısmı fizyoloji ya da tıp alanında en büyük keşfi yapan kişiye verilmelidir. Bir kısım edebiyat sahasında en büyük eseri yazan kişiye verilmelidir. Bir kısım Milletlerarası barış ve kardeşlik için en büyük çalışmayı yapan kişiye verilmelidir. Fizik ve kimya konusundaki keşifler, İsveç ilim konseyince değerlendirilmelidir. Tıp konusundaki çalışmalar Stokholm'deki Carolina Enstitüsü tarafından değerlendirilmelidir. Edebiyat ve barış konusundaki mükafatlar İsveç Parlamentosu tarafından seçilen beş kişilik bir heyet tarafından değerlendirilmelidir. En büyük ve kesin arzum mükafatlar adaylara dağıtılırken kesinlikle milliyet tefrika yapılmamasıdır. En mühimi, mükafatı alacak şahıs bir İskandinavyalı da olabilir, olmayabilir de.     


                                                                                                  Alfred Bernard Nobel
                                                                                                  Paris, Kasım 27, 1895




Neyse bu seneki ödülüyse bir fransız yazar olan Jean-Marie Gustave Le Clézio kazandı. Aslına bakarsanız pek de tanıdığım ve okuduğum bir yazar değildi. Bu yüzden Nobel'i alması ne kadar doğru ya da ne kadar müthiş bir yazardır bunu bilmiyorum. Bu yüzden sizi gene üstte de alıntı yaptığım Vikipedi'ye hakkında bildiklerimizi okumaya davet ediyorum. Ve gene bir başka bilgi olarak ekte bu güne kadar Nobel Edebiyat Ödülü alan yazarları  sunuyorum :) Ne büyük şey yaptım iki link verdim ama adamlar yazmışken tekrar buraya yazmaya pek de gerek duymadım arattım buldum koydum.


Dış Kaynaklar

  1. Jean-Marie Gustave Le Clézio hakkında bilgi için tıklayınız... 
  2. Nobel Edebiyat Ödülleri ve Ödülü alanlar hakkında bilgi için tıklayınız... 



Not: Bu arada bu yazıda Wikipedia ile ilgili o kadar çok alıntı link verdim ki baktım alıntılar için çok güzel tırnaklar kullanıyorlar ben de sitede kullanayım dedim. Bir nevi arak, çalıntı malıdır ve bu yazıya özel şahsi bencilliğimle sizlere de ulaşmıştır...

Share this:

 
Designed By OddThemes & Distributd By Blogger Templates